Bieżnikowanie opon – co to i czy warto?

Okazuje się, że stara opona nie musi iść do razu na śmietnik. Dzięki bieżnikowaniu można ją bowiem odnowić.

Opony bieżnikowane czy warto?

Bieżnikowanie to metoda znana już od wielu lat. W teorii pozwala na odzyskanie pierwotnych właściwości opony na skutek nałożenia na nią nowego bieżnika. Czy bieżnikowanie w ogóle się opłaca? Około 80% każdej opony stanowi jej korpus, a więc konstrukcja mechaniczna. Reszta to zużywający się bieżnik. Wyróżnia się przy tym dwie metody bieżnikowania. Metoda na gorąco polega na odciśnięciu wzoru oraz jego utrwaleniu w czasie procesu wulkanizacji na przygotowanym wstępnie korpusie. Metoda na zimno z kolei polega na połączeniu gotowego korpusu z gotowym bieżnikiem, wyprodukowanym w fabryce. W pierwszym przypadku wykorzystuje się drogie formy, które stosowane mogą być tylko do jednego wzoru bieżnika i jednego rozmiaru opony. Wpływa to niestety na wysokość ceny bieżnikowania i samej opony.

Bieżnikowanie krok po kroku

Podczas bieżnikowania najbardziej wrażliwym elementem pozostaje korpus opony. Dlatego trzeba wychwycić ewentualne usterki. W tym celu stosuje się maszyny zwane powszechnie szerografami. Są one w stanie wykryć wewnętrzne rozwarstwienia opony, które są bardzo niebezpieczne. Dopiero na końcu, gdy opona przejdzie wszystkie testy, obrabia się ją mechanicznie, a więc usuwa nadmiar starej gumy. Proces ten nazywa się szorstkowaniem. Potem opony są szlifowane. Usuwane są wówczas wszystkie zardzewiałe linki i uszkodzenia. Nakładanie bieżnika odbywa się za pomocą specjalnej maszyny. Potem całość jest wkładana do pieca, w którym panuje temperatura ponad 100 stopni Celsjusza.

Czy warto bieżnikować stare opony?

Na pewno opony bieżnikowane są tańsze od opon nowych. Jednak jaka jest ich jakość i wytrzymałość? W tym przypadku wiele zależy od tego jakie materiały zostały wykorzystane do produkcji opony i jak przebiegał cały proces produkcyjny. Stąd też wynikają spore rozbieżności cen w przypadku opon bieżnikowanych. Najtańsze opony bieżnikowane kosztują około 100 zł za sztukę. Nowa opona kosztuje na ogół 2-3 razy więcej. Oczywiście duży wpływ na długość eksploatacji danej opony ma dobranie do niej odpowiedniego wzoru bieżnika w zależności od tego jakie funkcje spełnia pojazd i po jakich drogach się porusza. W przypadku dobrych producentów jakość opon bieżnikowanych nie jest gorsza niż jakość opon fabrycznie nowych. Warto jednak stawiać na produkty od sprawdzonych i uznanych na rynku producentów, aby móc z nich dobrze korzystać przez długi czas.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *